Migrena jest chorobą, na którą cierpi nawet 20% społeczeństwa, z czego większość stanowią kobiety. To przypadłość, która u każdego chorego przebiega odrobinę inaczej, dlatego na temat jej przebiegu, leczenia i profilaktyki narosło wiele mitów. Oto kilka porad, które pozwolą ci uniknąć częstych ataków oraz skuteczniej radzić sobie z bólem.

Migrenowe bóle głowy mają bardzo różny u każdego chorego przebieg i wiążą się niekiedy z zupełnie innymi objawami. U niektórych osób występuje jednostronny, narastający ból głowy, u innych – migrena o średnim natężeniu. Z aurą, światłowstrętem, nudnościami – u każdej osoby objawy mogą być inne, jednak wciąż jest to migrena. Leki na receptę oraz specjalistyczne leki bez recepty wykazują sporą skuteczność, podobnie jak profilaktyka choroby. Dlatego warto wiedzieć, jakie podjąć działania aby ograniczyć ryzyko wystąpienia bólu.

Zlokalizuj przyczynę ataku

Jednym z kluczowych czynników mających znaczenie podczas profilaktyki migreny jest prowadzenie dzienniczka choroby. Należy w nim zapisywać wszystkie czynniki, które poprzedzały lub wystąpiły w trakcie ataku. Migrena jest chorobą, która może być wywołana przez najróżniejsze przyczyny – na przykład odwodnienie, przemęczenie, reakcję na składnik pokarmowy albo na  silny zapach. Migrenowe bóle głowy wywoływane bywają przez z pozoru niezwiązane z atakiem czynniki – może być to wizyta w centrum handlowym albo zjedzenie pomarańczy, parówki czy orzeszków ziemnych. Dlatego tak ważne jest, aby zapisywać absolutnie wszystkie czynności, które poprzedziły atak. Z czasem umożliwi to wyłuszczenie czynników mających wpływ na pogorszenie samopoczucia, a następnie unikanie ich.

Poszukaj pomocy specjalisty

Migrena jest chorobą, która często powraca – zdarza się, że chorzy przechodzą atak bólu nawet kilka razy w miesiącu. Jeśli są to epizody trwające kilkadziesiąt godzin łatwo zrozumieć, że migrena niemal zupełnie uniemożliwia choremu funkcjonowanie w społeczeństwie. Dlatego warto udać się do lekarza neurologa i ustalić z nim najlepszą możliwa formę leczenia. Obecnie możliwa jest terapia różnego rodzaju substancjami, które mogą pomóc nie tylko w walce z bólem, ale także wykazują działanie profilaktyczne.

Dbaj o siebie!

Prowadzenie dzienniczka choroby jest co prawda kluczowym elementem profilaktyki migreny, ale nie wyczerpuje możliwych działań. Jeśli nie chcesz cierpieć na bóle głowy, koniecznie musisz zacząć prowadzić zdrowy tryb życia. Zmień jadłospis. Wyrzuć z niego wszelkie konserwanty, tłuste pokarmy i potencjalne alergeny. Zadbaj o zdrowy sen. To bardzo ważne, aby spać o regularnych porach przez minimum 7-8 godzin na dobę. Wbrew pozorom, migrenę może wywołać nie tylko niewystarczająca ilość, ale także nadmiar snu. Bardzo częstą przyczyną weekendowego bólu głowy jest właśnie wielogodzinne „odsypianie”. Warto także zatroszczyć się o kontrolę poziomu stresu – staraj się co najmniej kilkanaście minut dziennie poświęcić na relaks.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *