Ręczne skrzynie biegów długo uchodziły za praktycznie niezniszczalne. Wystarczało regularnie wymieniać olej i sprzęgło, a raz na jakiś czas wyregulować linki, cięgna i poduszki mocujące, by cieszyć się bezawaryjnym działaniem tego elementu auta. Tak różowo było jednak w przypadku starszych modeli samochodów. Te najnowsze cechuje o wiele wyższa moc i moment obrotowy, jak również niestety często gorsza jakość materiałów, z których wykonano skrzynię biegów. Awarie zaczęły się więc pojawiać. Co może być ich przyczyną?

Na wstępie warto zaznaczyć, że niezależnie od tego, czy powodem usterki jest na przykład wada konstrukcyjna, przeciążenie elementów układu, czy też raczej niewłaściwa eksploatacja – nawet najmniejszych problemów i niepokojących sygnałów w tym przypadku nie wolno ignorować. Może to bowiem prowadzić do konieczności wymiany przekładni, no i oczywiście zwiększa ryzyko kłopotów na drodze.

Styl jazdy

Niektórych przyczyn awarii manualnych skrzyń biegów da się uniknąć. Chodzi tu przede wszystkim o odpowiedni styl jazdy. Zbyt niskie obroty na przykład mogą bowiem spowodować nadmierne obciążenie koła zamachowego i łożysk. Gwałtowne zmiany biegów, zwłaszcza przy nierozgrzanym oleju, nie dają czasu synchronizatorowi na wyrównanie prędkości elementów skrzyni, co z kolei prowadzi do jego uszkodzenia. Szybsze zużycie synchronizatora ma też miejsce przy zmianach biegów ze zbyt słabo wciśniętym pedałem sprzęgła (z czego nie zawsze zdajemy sobie nawet sprawę, np. gdy blokadę stanowi źle umiejscowiony dywanik!).

Ubytki oleju

Żywotność skrzyni biegów można wydłużyć, dbając o poziom i jakość znajdującego się w niej oleju. Należy wymieniać go co mniej więcej 60 tys. kilometrów, najlepiej stosując preparat zalecany przez producenta. Zbyt gęsty olej bowiem może być przyczyną utrudnionej zmiany biegów tak samo jak zbyt mała ilość oleju o dobrze dobranych parametrach (szczególnie w niższych temperaturach). Warto zaś zdawać sobie sprawę z tego, że nawet niewielki ubytek potrafi wywołać problemy z przełączaniem.

Usterki poszczególnych elementów

Gdy te ostatnie występują, mimo że z olejem jest wszystko w porządku, powodem mogą być popychacze, niesprawny wybierak, zużyte sprzęgło czy uszkodzenie lub niewłaściwa regulacja linek bądź drążków. – Zapieczone linki, podobnie jak wyeksploatowane synchronizatory, odpowiadają za odgłos zgrzytania w momencie zmiany biegu – dodaje ekspert z lubelskiego serwisu samochodowego Auto Perfekt Mulak. Jeśli przyczyną jest synchronizator, biegi mogą wypadać też w czasie jazdy, co nie jest zbyt bezpieczne.

Samoistne wyskakiwanie biegów to czasem również efekt awarii jednej z przesuwek, uszkodzenia poduszki pod skrzynią lub silnikiem albo – w skrajnych sytuacjach – wytarcia czy nawet wyłamania kół zębatych konkretnego przełożenia. Problemy z poduszkami objawiają się także ruchami lewarka podczas hamowania i przyspieszania (za które odpowiadać mogą też popychacze i linki) czy puknięciami w momencie zmiany biegu, przy czym tutaj często powodem niestety jest usterka dwumasowego koła zamachowego. Niepokojące wycie dobiegające ze skrzyni biegów oznacza natomiast prawdopodobnie zużycie łożysk, mogące prowadzić nawet do rozerwania jej obudowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *