Samochodowe instalacje LPG obecne w naszym kraju od przeszło dwudziestu lat wciąż zyskują na popularności. Obok oszczędności w dziedzinie kosztów paliwa – sięgających niekiedy nawet 40 proc. – za tym rozwiązaniem coraz częściej przemawiają również względy ekologiczne. Wiele osób wciąż nie jest jednak przekonanych do gazu w samochodzie. Wynika to z obiegowych mitów narosłych wokół LPG. A jak wygląda rzeczywistość?

Jednym z najbardziej krzywdzących jest przekonanie o tym, że oszczędności związane z montażem instalacji LPG w samochodzie są tylko pozorne. Owszem, sama instalacja trochę kosztuje – prawda jest jednak tak, że inwestycja ta zwraca się w ciągu zaledwie kilku miesięcy lub po przejechaniu ok. 20 tys. km. Także nieco droższe przeglądy techniczne nie stanowią obciążenia dla portfela, gdy wziąć pod uwagę, ile nam w nim zostanie po wizycie na stacji paliw.

Niszczenie silnika i obniżenie dynamiki jazdy

Kolejny mit zawiera w sobie ziarenko prawdy, a dotyczy stosunkowego obniżenia mocy silnika w autach z LPG. – Owszem, może mieć ono miejsce w przypadku instalacji podających do silnika gaz w fazie lotnej, wynosi ono jednak zaledwie kilka procent, co jest praktycznie nieodczuwalne w czasie jazdy – mówi specjalista z firmy Auto Gaz Śląsk. Zarzuty pod adresem pogorszonej dynamiki jazdy wraz z instalacjami starszej generacji można więc schować do lamusa. A nowoczesny, wysokiej klasy układ z bezpośrednim wtryskiem gazu może nawet poprawić osiągi samochodu.

Przeciwnicy LPG wysuwają również taki argument, że instalacje te niszczą silnik. Dzieje się tak jednak tylko w przypadku wadliwego montażu lub zastosowania źle dobranych, niskiej jakości zespołów. Tego typu fuszerka może odbić się negatywnie tak naprawdę na dowolnym fragmencie auta, niezależnie od tego, na jakim paliwie jeździ. Należy więc korzystać z usług wykwalifikowanych mechaników w warsztatach cieszących się dobrą opinią.

Kwestie bezpieczeństwa

Najbardziej przemawiającym do wyobraźni mitem na temat LPG jest chyba ten dotyczący niebezpieczeństwa wybuchu instalacji. Tymczasem zarówno projekt, jak i materiały wykorzystane w konstrukcji zbiornika uniemożliwiają jego rozerwanie, zaś system specjalnych zaworów odprowadza nadwyżki gazu w kontrolowany sposób, gdy tylko niebezpiecznie rośnie jego ciśnienie lub temperatura. Instalacje LPG poddawane są rygorystycznym testom, w tym nawet próbom przestrzelenia butli, które jak się okazuje, też nie jest obarczone dużym ryzykiem. Ewentualny zapłon podczas wypadku to zwykle wina rozlanej benzyny, a prawidłowo zamontowana i serwisowana instalacja LPG jeszcze nigdy do tej pory nie była przyczyną zarejestrowanego przypadku wybuchu.

Na koniec jeszcze jednak kwestia związana z bezpieczeństwem. Otóż wiele osób rezygnuje z gazu w samochodzie z powodu domniemanego zakazu wjazdu takim autem na parking podziemny. Tymczasem zakaz taki obowiązuje tylko w niektórych, niezbyt zresztą licznych i odpowiednio oznakowanych miejscach, w których brakuje odpowiedniego systemu wentylacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *