Organizacja dużej imprezy plenerowej, takiej jak np. festiwalu muzycznego, nie należy do najłatwiejszych zadań. Niektórym wydaje się, że zaproszenie zespołów to najtrudniejsza część przygotowań, jednak prawda jest zupełnie inna – na drodze organizatorów stoją o wiele poważniejsze wyzwania, których ograniczeniem najczęściej bywają pieniądze. Sprawdźcie jakie są koszty organizacji festiwalu muzycznego.

Bezpieczeństwo to podstawa

Bez względu na to jak wielkie ma być organizowane wydarzenie, każdy koncert to przedsięwzięcie wymagające sporych nakładów finansowych. Konieczne jest także dostosowanie się do przepisów ustawy o imprezach masowych, czyli takich, których liczba uczestników przekracza 1000 osób.

Organizatorzy muzycznego festiwalu mają pełne ręce roboty. Nie tylko muszą zdobyć wszystkie wymagane pozwolenia, ale także odpowiednio zabezpieczyć teren. Kwestie związane z bezpieczeństwem generują duże koszty i są istotną częścią budżetu jakim dysponują organizatorzy – tłumaczy nasz rozmówca reprezentujący Śląską Agencję Koncertową.

Na pierwsze 300 osób musi przypadać 10 pracowników ochrony, a na każde kolejne 100 dodatkowo jeden pracownik. Co więcej, jeśli istnieje ryzyko, że uczestnicy festiwalu będą przejawiać zachowania agresywne, konieczne jest zatrudnienie 10 ochroniarzy na pierwsze 200 osób i kolejnych 2 na każdą następną setkę.

Stawki firm ochroniarskich zaczynają się od ok. 25 zł za godzinę pracy jednego pracownika. Zabezpieczenie jednego dnia festiwalu, na którym bawi się 20 tysięcy osób to koszt rzędu 50 tysięcy złotych. Do tego należy doliczyć koszty związane z planem ochrony czy wypożyczenia metalowych płotków zabezpieczających sceny i teren festiwalu.

Nagłośnienie – najważniejszy wydatek

Sporym wydatkiem, który należy poczynić w celu zorganizowania festiwalu muzycznego jest wypożyczenie nagłośnienia. Im większa ma być dana impreza, tym większą moc muszą mieć sprzęty nagłaśniające. Jak można się domyślić, proporcjonalnie do mocy nagłośnienia rosną też koszty jego wypożyczenia. Za sprzęt na dużą imprezę organizatorzy muszą wydać dziesiątki tysięcy złotych.

Istota promocji

Żeby festiwal muzyczny zainteresował potencjalnych uczestników, konieczna jest także jego odpowiednia promocja. Najdroższą jej formą jest wykupienie reklamy telewizyjnej, toteż nie każdy organizator może się na nią zdecydować. Warto jednak starać się o wsparcie telewizji regionalnych, które chętnie emitują materiały o ciekawych wydarzeniach organizowanych w rejonach ich działalności.

Bezsprzecznie festiwal muzyczny powinien posiadać jednak stronę internetową i reklamować się w portalach muzycznych i społecznościowych. Koszty takiej promocji są zwykle ustalane indywidualnie, jednak również należy wliczyć je w budżet imprezy.

Największy wydatek – artyści

Nie da się ukryć, że największe koszty podczas organizacji festiwalu muzycznego pochłaniają honoraria zaproszonych artystów. Nie należy się jednak temu dziwić, w końcu to oni gwarantują organizatorom zysk – to dla nich na dane wydarzenie pojawiają się wszyscy uczestnicy.

Jak wiadomo, każdy zespół posiada swoje ustalone stawki. Niektóre z nich za koncert życzą sobie więcej, inne nieco mniej. Mniejsze stawki proponują zespoły, których popularność  spadła, jednak warto mieć na uwadze, że nie przyciągną one aż tylu fanów, którzy chętnie zapłacą za zobaczenie swoich idoli na żywo.

Znacznie większe koszty wiążą się natomiast z zaproszeniem artystów międzynarodowych, których stawki bywają naprawdę imponujące.

Podsumowanie

Koszty organizacji festiwalu nie należą do najmniejszych (często sięgają nawet kilkuset tysięcy złotych), dlatego organizatorzy często muszą pozyskiwać środki od sponsorów. Wszystko może się jednak nie tylko zwrócić, a nawet przynieść zyski. Zależy to od wielu czynników, jednak to już temat na osobny artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *